Geen categorie

Kan je afvallen met groene smoothies?

Wie wil er nou niet lekkerder in zijn vel zitten? Kleding die altijd past en vol zelfvertrouwen zijn of je lijf? Afvallen is echter een behoorlijke uitdaging en alles behalve makkelijk. In dit artikel zullen we bekijken of het mogelijk is om met groene smoothies af te vallen.

Voordelen van groene smoothies

Er zijn wel honderden diëten tegenwoordig dus waarom zou je dan kiezen voor groene smoothies als je wilt afvallen? Een belangrijk voordeel van groene smoothies is dat ze gezond zijn. Bij veel dieetvormen is tegenwoordig weinig oog voor het effect op de gezondheid. Wat je met een dieet doet is minder calorieën eten dan je lichaam nodig heeft. Hierdoor dwing je het lichaam om vet uit de reserves te gaan verbranden. Het verbranden van lichaamsvet zorgt ervoor dat je lekkerder in je vel komt te zitten en kilo’s verliest. De caloriebeperking heeft echter wel een groot nadeel: minder eten betekend ook minder (essentiële) voedingsstoffen binnen krijgen. Hierdoor gaat de gezondheid achteruit lopen en kunnen we zelfs vatbaarder worden voor infectieziekten zoals verkoudheidjes en de griep.

Wil je op een gezonde manier afvallen dan is het daarom belangrijk dat je het lichaam blijft voorzien van voedingsstoffen. Door groene smoothies te drinken voorzie je het lichaam volop van alle essentiële vitamines en mineralen. Veel mensen die gaan afvallen met groene smoothies claimen dan ook dat ze zich beter zijn gaan voelen sinds ze deze zijn gaan drinken.

Ga je afvallen dan is gemak ook een belangrijke factor die weleens bepalend kan zijn voor het succes. Niemand wil heel de supermarkt door opzoek naar exotische ingrediënten om vervolgens een uur in de keuken te moeten staan. Groene smoothies zijn gelukkig makkelijk en snel te bereiden. Met ingrediënten die in iedere supermarkt verkrijgbaar zijn. Zonder dat je hoeft te zoeken, groenten en fruit liggen direct bij de ingang van de supermarkt. Wat je nodig hebt voor het maken van een groene smoothie is groene bladgroente, fruit en water. In plaats van water mag je ook kokosdrink, amandeldrink of kokoswater gebruiken. Groene bladgroenten die geschikt zijn: boerenkool, spinazie, paksoi, sla en snijbiet. Fruitsoorten die je als basis kan gebruiken zijn appels, bananen, sinaasappels, mandarijnen, blauwe bessen of mango.

De groene smoothie is met behulp van een blender binnen een paar minuten te bereiden. En als je wilt maak je gelijk een genoeg voor de gehele dag. Je kunt groene smoothies in de koelkast tot 24 uur bewaren zonder dat de smaak verloren gaat. Heb je appel in je smoothie gebruikt dan kan je deze smoothie goed houden door er een paar druppels citroensap aan toe te voegen. Zo wordt de appel niet bruin.

Een groene smoothie kan je ook prima meenemen in een beker die je kan afsluiten. Zo kan je onderweg of op je werk gewoon je smoothie dieet volgen.

Een andere voorwaarde van een succesvol dieet is de mogelijkheid om te kunnen afwisselen. Met groene smoothies kan je volop afwisselen en iedere dag een andere smaak maken. Op de eerste plaats kan je variëren met de vloeistoffen. Daarnaast met de groene bladgroenen en met het fruit. Omdat je meerdere soorten fruit in een smoothie kunt gebruiken is het aantal variaties zo goed als onbeperkt. Je kunt nog wat extra’s aan je smoothie toevoegen voor meer variatie. Zo kan je er lijnzaad(olie), chiazaad of hennepzaad aan toevoegen voor gezonde vetzuren. Je kunt allerlei superfoods gebruiken om de smoothies gezonder te maken en variatie te creëren.

Hoe

Je valt af door het drinken van groene smoothies indien je maaltijden vervangt door groene smoothies. Het is niet de bedoeling dat je de groene smoothies als tussendoortjes gaat drinken, naast je reguliere maaltijden. Het beste vervang je het ontbijt en de lunch door een groene smoothie. Als avondeten kan je dan gewoon eten wat je gewend bent om te eten.

Veel mensen eten brood als ontbijt en als lunch. Brood heeft als nadeel dat het erg koolhydraatrijk is. Omdat we bij het avondeten ook veel koolhydraten eten (aardappelen, pasta of rijst) is de kans groot dat we teveel koolhydraten eten. Indien we teveel koolhydraten eten dan wordt dit opgeslagen in de vorm van lichaamsvet. Door twee broodmaaltijden te vervangen door groene smoothies brengen we de hoeveelheid koolhydraten die we eten behoorlijk terug. Zodra we op gewicht zijn dan zouden we kunnen overschakelen op 1 groene smoothie maaltijd per dag in plaats van 2. Zo blijven we na het behalen van het streefgewicht mooi op gewicht.

Groene smoothies bevatten ook koolhydraten. Deze zijn afkomstig van het fruit. Omdat een groene smoothie in de blender wordt bereid zitten in de smoothie ook de vezels van het fruit. Dankzij deze vezels worden de koolhydraten langzaam in de vorm van glucose opgenomen door het bloed. Hierdoor hebben deze koolhydraten niet zo’n negatief effect op de bloedglucose als brood dat heeft. Brood wordt vrij snel omgezet in glucose wat zorgt voor een piek in de bloedsuikers. Hierdoor is voor insuline nodig wat er voor zorgt dat het lichaam vet gaat opslaan. Bij groene smoothies is dit effect veel minder sterk omdat de suikers maar langzaam opgenomen kunnen worden. Deze vezels zorgen voor een soort gellaagje aan de binnenzijde van de dunne darm. Hier kunnen de suikers maar langzaam doorheen waardoor er geen piek in de bloedglucose komt.

En tot slot zijn groene smoothies gewoon erg lekker. Wat misschien wel de belangrijkste reden is om ze te drinken en het afvallen vol te houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *