Broccoli een powergroente
Food

Broccoli een powergroente

Broccoli is een veelzijdige groente die van dezelfde familie stamt als bloemkool, spruiten en koolsoorten. Broccoli kent zijn oorsprong in de landen rondom de Middellandsezee. Broccoli is een groente zeer rijk aan vitamines en mineralen. Zo bevat 100 gram broccoli niet alleen een grote dosis vitamine C, maar ook K en broccoli is bordevol calcium, hetgeen goed is voor onze botten.Verder bevat broccoli folium zuur, potasium, ijzer en zink. Daarnaast is broccoli een zeer vezelige groente die onze stoelgang op een natuurlijke wijze op gang houdt. Broccoli is dan ook de groente bij uitstek als u verantwoord aan de lijn wilt doen. Een portie broccoli levert maar 34 calorieën.

Zoals aangegeven, broccoli is een opslagplaats is van plantaardige voedingsstoffen, waaronder vitamine K. Studies hebben aangetoond dat deze bouwstoffen helpen een imuunsysteem op te bouwen tegen verschillende vormen van kanker in onder andere de blaas, alvleesklier en borst. Daarnaast is Vitamine K nodig om uw bloedstolling op peil te houden en om bij dames in de overgang osteoporose of botontkalking tegen te gaan. Nu zult u wellicht denken dat bloedstolling niet het belangrijkst probleem is om in de gaten te houden, maar als u tijdens het tandenpoetsen bloedend tandvlees heeft, dan kan dit duiden op een tekort aan vitamine K. De vitamine C in de broccoli biedt op natuurlijke wijze weerstand tegen griep en verkoudheid. In de onderzoekswereld zijn er sterke aanwijzingen dat broccoli het risico op hart- en vaatziekten doet verlagen en dat de antioxidanten in broccoli energerversterkende eigenschappen bezit die helpen tegen stress

Broccoli kan gekookt worden, maar hoed ervoor de groente niet te lang te koken, omdat het dan veel van zijn vitaminen en mineralen zal verliezen. Hetzelfde geldt voor de bereiding van broccoli in de magnetron. Beter is het om de groente in een paar minuten te stomen of te roerbakken. De groente is dan nog lekker knapperig en alle voedingswaarden blijven behouden. Ook kunt u de broccoli even blancheren en droogdeppen, zodat broccoliroosjes rauw in een salade verwerkt kunnen worden. Maar natuurlijk kan broccoli worden toegevoegd in een verse groentensoep. Broccolisoep kan natuurlijk ook. De broccoli wordt dan gepureerd en vermengd met zure room en eventueel wat geraspte kaas.

Broccoli past eigenlijk wel bij elke vleessoort. Denk maar eens aan een heerlijk kipfiletje met een saus van verse tomaten en basilicum en oregano, of een mager hamlapje. Maar ook vis als gebakken zalm combineert goed met broccoli. Wat u ook kiest, houd aandacht voor het behoud van de vitamines, mineralen en smaak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *