Blog

Hoe herkennen we een magnesiumtekort? En hoe kunnen we een magnesiumtekort voorkomen?

Er zijn vele symptomen die kunnen wijzen op een tekort aan magnesium. Omdat er zo veel symptomen zijn die een tekort aan magnesium verraden is het ook niet makkelijk om snel een sluitende diagnose te stellen. 

 

Symptomen die je risico op een magnesiumtekort vergroten zijn:

  • Regelmatig trillen met je ogen
  • Wakker schrikken omdat je denkt dat je bent gevallen
  • Futloosheid, vermoeidheid en chronische vermoeidheid
  • Een tekort aan energie

  • Pre Menstrueel Syndroom of kortweg PMS

  • Gewrichts-en spierpijn

  • Spierkrampen

  • Hoofdpijn en migraine

  • Angst en fobieën

  • Zenuwachtigheid, verhoogde prikkelbaarheid

  • Plotse stemmingswisselingen

  • Concentratieproblemen

  • Duizeligheid

  • Te hoge of te lage bloeddruk

  • Constipatie of verstopping

  • Overgevoeligheid voor lawaai of te fel licht

  • Rusteloze benen

  • Rugpijn zonder aanwijsbare oorzaak

  • Hartritmestoornissen en hartkloppingen

  • Spijsverteringsproblemen en maagkrampen

  • Oorsuizingen

  • Spastische darm

  • Hyperventilatie

  • Allergieën

  • Regelmatig moeten hikken

Wat is magnesium en wat betekent magnesium voor onze gezondheid?

Dit mineraal speelt een rol bij meer dan 300 belangrijke lichaamsprocessen. Zo staat magnesium centraal bij het activeren van onze enzymen. Het is onmisbaar voor onze energiestofwisseling en de overdracht van zenuwprikkels. Magnesium regelt ook ons calcium, koper, zink, kalium en vitamine d gehalte en zorgt voor de aanmaak van zogenaamde lichaamseigen eiwitten, voor een goede botopbouw en voor onze verdere groei en ontwikkeling. Samen met andere belangrijke mineralen zoals calcium brengt het de verhouding tussen spanning en ontspanning in evenwicht. Magnesium is hét anti-stress mineraal bij uitstek. Het heeft ook een belangrijke kalmerende werking en ontspant spieren en bloedvaten. Magnesium regelt je hartritme en bloeddruk, zorgt voor een goede nachtrust en zuivert je lichaam van schadelijke zware metalen en andere (toxische) afvalstoffen.

 

Sport!

Verder lezen over een magnesium tekort? Of het oplossen hiervan. Lees dan dit blog over een tekort aan magnesium